فروشگاه جامع تحقیقات و پروژه های علمی,تحقیق,مقاله,کارآموزی,کارآفرینی,پروژه

پرفروش ترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه فروشگاه : در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود. توجه فرمایید هزینه پرداختی شما بابت آماده سازی فایل ها جهت دانلود می باشد و از شما عزیزان هزینه ای بابت خود فایل دریافت نمی گردد و در صورت نارضایتی هزینه دریافتی قابل بازگشت می باشد. این پروژه ها فقط جنبه کمک آموزشی دارند و از ارائه به عنوان پروژه درسی خودداری فرمایید(درغیر اینصورت عواقب متوجه خریدار است و سایت مسئولیتی ندارد))

روانشناسی رنگها 14ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 14

 

مقدمه

 رنگ در زندگي انسان داراي مفهوم و اهميت ويژه اي بوده و جايگاه خاصي دارد. درواقع رنگ موهبتي الهي است تا با آن زندگي جالب تر و زيباتر شود. جهان بدون رنگ امكان پذير نيست و زندگي بدون رنگ دچار اختلال شده وخسارت مي بيند. كليه ارتباطات به كمك رنگ صورت مي گيرد.

انتخاب رنگ و ترجيح آن به رنگي ديگر امري طبيعي است. رنگ معياري است براي شناخت شخصيت افراد. امروزه بيش از هر چيز اثرات رواني رنگ روي كودكان ‎‎نوجوانان وجوانان مورد مطالعه قرار گرفته و جاذبه ودافعه آنها در پذيرش رنگ ها بررسي مي شود. كودكان به رنگ هاي زنده ( گرم ) و شاد توجه وعلاقه بيشتري نشان مي دهند. جوانان به رنگهاي شاد و ملايم تمايل داشته بتدريج و با افزايش سن معمولا رنگ هاي آبي و سبز را به رنگ هاي  گرم ترجيح مي دهند. ولي افراد مسن تر بيشتر به رنگ هاي تيره علاقه نشان ميدهند. اين موضوع كما بيش در تمام  نقاط دنيا وجود دارد. پس مي توان سن افراد را در ترجيحات رنگي موثر دانست.

بررسي ها نشان داده جنسيت يكي ديگر از عوامل موثر در انتخاب رنگ مي باشد. مثلا پسران بيشتر رنگ هاي آبي و سبز را انتخاب مي كنند در حاليكه دختران رنگ هاي زرد و قرمز را بر    مي گزينند .

از ديگر عوامل موثر در انتخاب و ترجيحات رنگ بايد فرهنگ و باورهاي سنتي - خصوصيات رواني - اجتماعي - شرايط اقتصادي - موقعيت جغرافيايي و شرايط آب و هوايي برشمرد .

اعجاز رنگ ها وخواص درماني آن بر هيچ كس پوشيده نيست بسياري از بيماري هاي جسمي ورواني به كمك رنگ ها درمان مي شوند. مثلا افراد افسرده با پوشيدن لباس به رنگ هاي روشن احساس شادابي كرده به زندگي اميد پيدا مي كنند . افراد عصبي با تماشاي طبيعت سر سبز و جلوه هاي زيباي آن آرامش مي يابند.

برخي رنگها اثرات قابل پيش بيني بر روي سيستم عصبي خودكار دارند . به طوريكه فشارخون - نبض و تعداد تنفس را تحت تاثير قرار مي دهند.

با توجه به مسايل شهرنشيني و زندگي ماشيني عصر جديد و دور شدن انسان از محيط طبيعي زندگي ، و فعاليت در فضاهاي بسته ، بيش از هر زمان ديگر  تحت تاثير فشارهاي عصبي ، رواني و جسماني قرار گرفته است. يكي از راه هاي باز گرداندن آرامش و سازگاري، استفاده از رنگ هاي مناسب در پوشاك و لوازم زندگي و محيط فعاليت است. رفتارهاي اجتماعي نيز تحت تاثير رنگها قرار مي گيرند . روان شناسان مي گويند با كاربرد صحيح رنگ مي توان بسياري از نا هنجاري هاي رفتاري را اصلاح كرد. اين موضوع در بين قشرهاي مختلف اجتماع از جمله كارگران ، ورزشكاران، پزشكان ، دانش آموزان و غيره مورد بررسي قرار گرفته  و تاييد شده است . استفاده از رنگ هاي مناسب در فضاهاي كاري و آموزشي مي تواند در كاهش ناسازگاري ها و پرخاشگري هاي دانش‌آموزان موثر واقع شود .

كاربرد رنگ در ايمني براي آگاه كردن از خطراتي كه ممكن است در كمين رانندگان، كارگران و... باشند، توسعه روز افزوني يافته است. در دنياي تجارت نيز رنگ عامل تعيين كننده اي در جلب مشتري وانتخاب كالا محسوب مي شود.

رنگ ها در اعتقادات مذهبي نيز جايگاه خاصي دارند در دين مبين اسلام به استفاده از رنگ هاي روشن مانند سفيد و زرد و ... خصوصا در پوشش ، توصيه و تاكيد شده است. پيامبر گرامي اسلام (ص) وائمه اطهار (ع) از پوشيدن رنگ تيره و سياه اكراه داشتند وبه مسلمانان ديگر نيز در اين خصوص سفارش نموده اند.

به هر حال از نظر اسلام و عرف جامعه وفرهنگ بشري ، امروزه آثار رواني رنگ سياه بويژه در پوشاك ، مسام گرديده و بشر ، كاربرد اين رنگ را مخصوص سوگ و ماتم و فقدان عزيز از دست رفته دانسته و سياه را به عنوان سمبل عزا انتخاب نموده است . همه اين مطالب حاكي از آن است كه روحيه وفطرت انسان در انتخاب رنگ به طيف روشن گرايش وتمايل بيشتري داشته وبا آن سازگارتر است .

با انتخاب درست و صحيح از رنگهاي روشن و شاد در پوشش دانش آموزان ومكانهاي آموزشي وفضاها و ابزار هاي كمك آموزشي مي توان در جهت پويايي، نشاط ، تحرك و ايجاد روحيه اميدواري ، خلاقيت ، افزايش بهره هوشي يادگيري ، شكوفايي رشد دانش آموزان و جوانان حركت كرد    

روان شناسان معتقدند بدترين رنگ ها، سياه، سرمه اي، قهوه اي و خاكستري است و رنگ قرمز اگر چه در گروه رنگ هاي شاد طبقه بندي مي شود اما چون محرك خشونت است كاربردآن در مدارس توصيه نمي شود

 

رنگ بي روح در و ديوارها در پس گذر سال ها و در هواي دودآلود منطقه، آن قدر فراموش شده اند كه فقط با تكيه بر شرطي شدن ذهنت و ته مانده رنگ ديوار مي تواني حدس بزني زير اين همه تيرگي و كثيفي و در پس يادگاري هاي ريز و درشت، روزگاري رنگ خنثي و بي اثر كرم بوده است. آيا هرگز از خودتان پرسيده ايد چرا دانش آموزان ما صبح ها به سختي از خواب برمي خيزند؟ بدون خوردن صبحانه با چهره هاي خواب آلود به مدرسه مي روند و در كلاس هاي اول صبح چرت مي زنند و در ساعات پاياني دهن دره هاي كسالت آور مي كنند؟ به عقيده روانشناسان جواب اكثر اين خستگي ها يك كلمه است، بي انگيزگي! و شايد از منشأهاي اصلي اين بي انگيزگي ها محيط پيرامون آنهاست، زيرا مدارس ما محيط هاي خشك و بي روحي هستند كه دانش آموزان فقط از روي اجبار و عادت و از سر ناچاري مجبور به تحمل آنها هستند.«نكته مهم در آموزش مدارس ابتدا جذب دانش آموزان و ايجاد علاقه و انگيزه در آنهاست كه اين امر ناخودآگاه منجر به يادگيري بهتر مي شود، اما براي ايجاد چنين محيطي در ابتدا يكسري نمادها مانند رنگ آميزي لازم است. اين فاكتورها در مقاطع مختلف تحصيلي و حتي پايه هاي گوناگون متفاوت هستند، به طور مثال مدارس و كلاس هاي ابتدايي و راهنمايي بخصوص در سال هاي اول و دوم نياز بيشتري به تزئينات و جاذبه هاي ظاهري دارند تا جذب محيط شوند.» اينها را عاطفه فردوسي پور كارشناس ارشد روان شناسي تربيتي مي گويد: او معتقد است: «همانطور كه خلق و خوي (عواطف) افراد در انتخاب رنگ ها مؤثر است، رنگ هاي محيط نيز بر خلق و خوي افراد تأثير مي گذارد و اين مسئله در محيط آموزشي مانند مدرسه اهميت بيشتري پيدا مي كند، ما بايد بدانيم چه رنگ ها و عواملي باعث هوشياري و يادگيري بهتر در دانش آموزان مي شوند. به طور مثال، در مقطع ابتدايي رنگي بودن در و ديوارها و تصاوير روي آنها براي دانش آموزان جذاب است زيرا اين تصاوير انعكاس خيالات دانش آموزان هستند، اما در مقطع راهنمايي بخصوص پايه سوم بهتر است اين تصاوير را حذف كنيم و فقط رنگ آميزي شاد داشته باشيم. ديوارهاي كثيف و كلاس بي روح احساس خواب آلودگي و خمودگي صبح را در دانش آموزان تشديد مي كند و نتيجه آن كاهش يادگيري آنهاست.» انتخاب رنگ ها برخلاف تصور اكثر ما كاري ساده نيست. زيرا از تركيب رنگ ها و هر رنگ به تنهايي در روان شناسي و يادگيري مي توان بهره خاصي گرفت. سيدنيا مدير دبيرستان دخترانه كوثر مي گويد: «زماني كه من


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 10,800 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file236_1541764_1233.zip45.3k